Mi a coaching?

A coaching, a coach és ügyfele között zajló cél- és eredmény orientált fejlesztő tevékenység, amely személyes vagy online beszélgetések formájában történik. Egészséges, önmagát megismerni, fejleszteni kívánó magánemberek és szervezetek számára kínál hathatós támogatást céljaik megvalósításában.

A folyamat célja a személyes tudatosság és felelősségvállalás erősítésén keresztül az ügyfél segítése a háttérben megbúvó képességeinek feltárásában, hogy ezen képességek tudatában kimagasló teljesítményeket érjen el hivatásában és magánéletében egyaránt. A maximális teljesítmény felé vezető úton ügyfeleink tudatosítják képességeiket, erőforrásaikat, elakadásaikat, ezek ismeretében pedig önmaguk találják meg a legmegfelelőbb megoldást a problémákra.

A coaching folyamat minden olyan esetben eredményes lehet, ahol az ügyfél a konfliktusok, stresszhelyzetek kezelésében, magánéleti elakadásokban kíván fejlődni, de azokban az esetekben is támogatást nyújt, ahol az önbizalom növelése, a kommunikáció, szervezeti eredményesség és hatékonyság fejlesztése a cél.

A köztudatban a coaching három jellemző területen van jelen, ugyanakkor a területek közötti átmenet ugyanazon fejlesztési folyamat során megszokott jelenség:

Életvezetési (life) coaching
Életvezetési (life) coaching

A mindennapi élet életvezetési problémáival küszködők számára, akik nemcsak az adott helyzet kezelését szeretnék megoldani, hanem önismeretük fejlesztését is célul tűzték ki maguk elé.

Üzleti (business) coaching
Üzleti (business) coaching

Üzleti életben, vezetői hivatás gyakorlása során megjelenő kihívások megoldása, a megoldáshoz szükséges készségek fejlesztését szándékozó vezetők számára.

Vezetői (executive) coaching
Vezetői (executive) coaching

Tapasztalt felsővezetők számára, akik elé a gyorsan változó üzleti környezet újabbnál újabb kihívásokat állít.

A coaching során a coach és kliense között erős bizalom, őszinte és nyílt kapcsolat alakul ki, ami táptalajként szolgál a növekedéshez. A coach a beszélgetések során értő figyelmét adja az ügyfélnek, megfigyeléseit visszacsatolja, amely segíti a problémák helyett a megoldásokra való fókuszálást előtérbe helyezni. Kapcsolatuk egyenrangú, de a beszélgetések középpontjában minden esetben az ügyfél áll.

A coaching ülések általában 1-1,5 órás beszélgetések, amelyekre az aktuális témát és célt az ügyfél hozza magával. Minden coaching ülés meghatározott keretek között zajlik, melynek része a célkitűzés, a téma kibontása, tervezés és visszajelzés a folyamatról

Mi nem a coaching?

A köztudatban az alkalmazott segítő módszerek sokszor nem teljesen tisztán értelmezettek. A tanácsadás, a coaching, a pszichoterápia és a mentoring négy alapjaiban különböző tevékenység.

Mit nem csinál a coach?

  • Nem ad kész megoldásokat az ügyfél számára
  • Nem ad tanácsot a megoldások megtalálásához, nem hoz szakmai döntéseket
  • Nem saját magáról vagy saját megoldásairól beszél az ülések során
  • Nem véleményez, nem bírál
  • Nem kéri számon az ügyfél vállalásait