A fókuszt már áttekintettük több nézőpontból. Ma azt nézzük meg, hogy mi lehet a fókusz az üzleti életben.
Mit adhat? Mivel teheti sikeressé a vállalkozást, az éves betervezett budget legoptimálisabb felhasználását? Nézzünk rá most ebből a szemszögből.
A fókusz -ha jól használjuk fel -, egyenlő a hatékonysággal. Ki ne akarna hatékony lenni? Melyik vállalat az, amelynek ne lenne alap-pillére a hatékonyság kimondva, leírva akár?
Az éves tervezés csak a célra tartott figyelemmel érhető el. Jönnek természetesen az év közbeni elterelő események, de fontos ezeknél megállni és tisztázni, hogyan, milyen megoldásokkal, milyen új módszerek bevonásával haladhatunk tovább afelé a cél felé, amit kitűztünk. Felmerülhet több rajtunk múló döntési helyzet – ezeknél fel kell mérni mindazt, amit a döntésünk adhat és mit teszünk vele kockára. Ezek azok a dolgok, melyeket ügyesen és megfontoltan tudunk vezényelni és szép ütemben gyorítósávba is kerülhetünk ezek által. Az is lehet, hogy ez csak egy ideig tart és jön egy újabb előre nem látott dolog, ami döntést és újra-tervezést igényel. Így zajlik egy üzleti év.
Furán hangzik, amikor azt mondom, hogy ez egy egyszerűbb üzleti év, amit fent taglaltam. Az igazán nehéz üzleti évet nem a rajtunk múló nehéz és komoly döntések keretezik, hanem azok a nem várt események, melyekre nincs ráhatásunk. Ilyen például a 2020-as évben berobbant koronavírus járvány, ami jött és nem lehetett ellene tenni. Amikor egy hasonló nehézség üti fel a fejét, a hatékonyság lehető legjobb fenntartásáért a fókusz főszerepét a rezilienciára jó építeni. Nem csupán az ember, de egy cég életképességét is a reziliancia határozza meg. A lehető leggyorsabban reagálni, újraépíteni. átértékelni, újra tervezni az évet. Ezzel lehet menteni, ami menthető és elkezdeni az ujjáépítést, mert a hatékonyságot ekkor is a fókusz adja majd.